کاهش پینگ و پکت لاس بازی دوتا 2
کاهش پکت لاس دوتا 2

کاهش پینگ و پکت لاس بازی دوتا 2

حتمن برای هر پلیر بازی های آنلاین پیش اومده که با لگ یا پینگ بالا مواجه شده باشه. خب این موضوع معمولن به دلیل ضعیف بودن وضعیت اینترنت از سمت کاربر/پلیر هستش و کم پیش میاد که سرور خود بازی مشکلی پیدا کرده باشه اما این احتمال هست که مسیر ارتباطی شما با سرور خراب باشه که در ادامه راه حل موقتی برای این موضوع یعنی کاهش پکت لاس دوتا 2 مینویسیم که بتونید استفاده کنید.

در ادامه، اول دو فاکتور مهم پینگ و پکت لاس رو توضیح میدیم. برای اینکه آموزش رو ببینید مستقیم به قسمت بعد از این دو تعریف برید.

کاهش پکت لاس دوتا 2

پکت لاس (Packet Loss)

ابتدا بذارید پکت لاس (Packet Loss) رو توضیح بدم براتون :

زمانی که اطلاعات یا دیتا از سمت کاربر به مقصد مورد نظر (که میتونه سرور یک بازی یا هر چیز دیگری باشه) ارسال میشه این دیتا به قسمت هایی تقسیم میشه به نام پَکِت یا بسته. وقتی که مقداری از این پکت ها به مقصد نرسه پکت لاس یا از دست رفتن بسته ها پیش میاد. به طور مثال اگر از هر صد پکت، یک پکت به مقصد نرسه یعنی ارتباط شما یک درصد پکت لاس داره.

در بعضی اپلیکیشن ها یا ارتباط ها مثل تلفن های مبتنی بر اینترنت (VOIP) ممکنه این مقدار پکت لاس موضوع مهمی نباشه ولی برای بازی های آنلاین مثل دوتا 2 همونطور که خودتون میدونید هم خیلی مهمه و هم روی نتیجه بازی تاثیر زیادی میذاره.

پینگ (Ping)

خب تا اینجا با پکت لاس آشنا شدید بذارید پینگ رو هم براتون توضیح بدم ( البته آموزشی که در ادامه داریم نیازی به درک این موارد نداره اما دونستن این موارد اصلا بد نیست )

به مقدار زمانی که یک پکت به مقصد میرسه و پاسخش به شما برمیگرده میگیم پینگ. ( مثل بازی پینگ پونگ که توپ میره و برمیگرده پکت ها در پروتوکل ICMP که مربوط به گرفتن پینگ هستش هم همین رفتار رو دارن )

این پکت ها به صورت خودکار از با کیفیت ترین مسیر های اینترنتی (Route ها ) به سرور مقصد میرسن. اما الان حتمن براتون سوال پیش میاد که اگه این مسیر ها به مشکل خوردن چی؟ اصلا اگه یک سرویس دهنده اینترنت تصمیم گرفت مسیر های به سمت این سرور ما رو ببنده چی؟ میشه مسیر رو عوض کرد؟

حالا که با این دو فاکتور آشنا شدید میتونید درک کنید که چقدر روی روند بازی شما تاثیر گذار هستن و باید بهشون دقت کنید مخصوصن برای کاربر های ایرانی با توجه به وضعیت بد اینترنت.

البته مشاهده شده پلیر های خارجی هم که مشکل اتصال به سرور های مختلف داشتن با این آموزش مشکلشون حل شده. برای مثال از آمریکا به سرور EU West یا برعکس.

آموزش کاهش پکت لاس

حالا میریم سراغ روشی که درنظر گرفتیم بهتون آموزش بدیم، البته فقط برای بازی دوتا 2 هستش و برای بازی های دیگه کارایی نداره.

در بازی دوتا 2 یک امکانی وجود داره که میتونید مسیر رو به سمت سرور بازی تغییر بدید. خود بازی به صورت هوشمند نزدیک ترین مسیر رو انتخاب میکنه برای مثال اگه شما در ایران باشید و سرور بازی شما در Luxembourg باشه ( که یکی از سرور های EU West دوتا اونجا قرار داره ) پکت ها مستقیم از کشور های بین ایران و لوکزامبورگ عبور میکنه و به سرور میرسه. یعنی پکت نمیره برای مثال از انگلیس رد بشه برگرده به لوکزامبورگ.

حالا ما فرض رو بر این میذاریم این مسیر که نزدیک ترین مسیر هستش به مشکل خورده. درسته که پینگ پایینی داره و پکت های سالم به سرعت به مقصد میرسن و برمیگردن ولی پکت لاس داریم و این بین یک سری از پکت ها اصلن به مقصد نمیرسن. اینجاست که بازی شما لگ شدیدی داره.

حالا چطور این مسیر رو تغییر بدیم؟

دقت کنید که در حالت عادی اینترنت شما بهترین مسیر رو برای رسیدن به سرور بازی انتخاب میکنه و این آموزش فقط برای مواقعی هستش که پکت لاس دارید و دلیل این پکت لاس هم خراب بودن مسیر رسیدن پکت ها به سرور باشه.

ابتدا قبل از اینکه بازی دوتا 2 رو اجرا کنید در قسمت Launch Option اون کنسول رو فعال کنید. ( طبق تصویر )

تنظیمات دوتا 2
فعال کردن کنسول دوتا 2

حالا وارد بازی میشیم و کنسول رو باز میکنیم. البته قبلش باید یک دکمه برای اون تعریف کنیم که از طریق تنظیمات داخل بازی و تب Hotkeys و سپس رفتن به قسمت پیشرفته یعنی To Advanced Hotkeys و از لیست Interface فیلد Console قابل انجامه.

دقت کنید توی کنسول میتونید موارد خاصی رو وارد کنید که در منوی تنظیمات نیست اما باید دانش این کار رو داشته باشید وگرنه بازیتون به مشکل میخوره.

حالا متن زیر رو در کنسول بنویسید و دکمه اینتر رو بزنید.

				
					net_option SDRClient_ForceRelayCluster fra
				
			

حالا به صورت لحظه ای میتونید تاثیرش رو ببینید یعنی اگه توی مچ باشید میتونید بهتر شدن یا بدتر شدنش رو همون لحظه مشاهده کنید.

در مورد بازگشت تنظیمات هم اصلا نگران نباشید این متغیر زمانی که بازی رو ببندید و دوباره اجرا کنید به حالت قبل برمیگرده. اگه نیاز به توضیح بیشتر دارید پیشنهاد میکنم در ادامه با من باشید.

در آخر کد بالا یک کلمه داریم به نام fra. این عبارت یعنی همان فرانکفورت شهری در آلمان. درست حدس زدید با اجرای این کد شما هر کجای دنیا که باشید پکت های بازیتون اول به سرور های فرانسه میره بعد به سرور مورد نظری که قصد بازی کردن توی اون رو دارید. حالا برای اینکه بهترین حالتش رو پیدا کنیم باید مناطق های مختلف رو تست کنیم. در زیر کد چند تا از این مناطق رو براتون میذارم.

				
					atl Atlanta
bom Mumbai, India
can Canada // اخیرا حذف شده
dxb Dubai, United Arab Emirates
eat Moses Lake, Washington, United States
fra Frankfurt, Germany
gru Sao Paulo, Brazil
hkg Hong Kong
iad Sterling
jnb Johannesburg
lax Los Angeles, California, United States
lhr London
lim Lima, Peru
lux Luxembourg, Belgium
maa Chennai, India
mad Madrid, Spain
man Manila, Philippines
okc Oklahoma City, Oklahoma, United States
ord Chicago, United States
par Paris
scl Santiago, Chile
sea Seattle, United States
sgp Singapore
sha Shanghai, People’s Republic of China
sto Stockholm, Sweden
syd Sydney, Australia
tyo Tokyo, Japan
waw Warsaw, Poland
				
			

پیشنهاد میکنم کد مناطقی رو انتخاب کنید که نزدیک به سرور بازیتون باشه. یعنی اگه روی EU West بازی میکنید فرانکفورت، لندن،لوکزامبورگ یا پاریس رو انتخاب کنید. یا اگه EU East بازی میکنید میتونید waw ( شهری در لهستان ) رو انتخاب کنید.

امیدوارم این آموزش بهتون کمک کنه بازی بهتری رو تجربه کنید و ازش لذت ببرید و اگر از روش های دیگر هم اطلاع دارید میتونید در قسمت نظرات با ما و بقیه پلیر های جامعه دوتا 2 به اشتراک بذارید.

روش های دیگر برای کاهش پینگ

روش های پیشرفته ی دیگری هم مانند نرم افزار Exitlag وجود داره که این مسیر ها رو تغییر میده و روند بازی رو برای شما لذت بخش تر میکنه اما نکات منفی هم داره مثل غیر رایگان بودنش.