نقد و برسی Pes 2018

نقد و برسی Pes 2018

زمانی که از بازی های ویدیویی ورزشی به ویژه فوتبال حرفی به پیش می آید،نام کمپانی KONAMI در لیست سازندگان سری بازی های فوتبال نامی برجسته و با سابقه ای 48 ساله در زمینه بازی سازی می درخشد.
کمپانی کاملا ژاپنی KONAMI همانند هر سال به انتشار مجموعه بازی های Pro Evolution Soccer می پردازند،سال 2018 نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود،با ما باشید تا به بررسی نسخه Pes 2018 بپردازیم.
کونامی در انتشار چند نسخه اخیر سری بازی های Pes کمی ضعیف عمل کرد و این باعث شد که سری بازی های FiFA از مجموعه بازی های Pes بیش از پیش بدرخشند،این موضوع باعث شد کونامی تلاش را بر این داشته باشد که قوی تر عمل کند تا در عرصه رقابت باقی بماند.
نسخه سال قبل یعنی Pes 2017 عاری از تغییرات نبود و در مقایسه با نسخه های شکست خورده قبلی قوی تر ظاهر شد و کونامی این مژده را داده است که نسخه 2018 سری بازی های Pes امسال با قدرتی دو چندان منتشر خواهد شد.
یکی از تغییرات قابل توجه Pes 2018 کم شدن سرعت گیم پلی بازی است که باعث می شود بازی طبیعی تر و بسیار نزدیک تر به فوتبال واقعی به نظر برسد و کنترلی بهتر را در اختیار کاربر ها قرار دهد.
به طبیعی بودن حرکات و فرمان ها در این نسخه اهمیت بیشتری داده شده است و دیگر حرکات غیر معمول به مانند نسخه های قبل به چشم نمی خورد و همه حرکات همانگونه که باید باشد طراحی شده است.
تغییرات به وجود آمده در این بازی نسبت به نسخه های قبل زیاد نیستند و مدل گیم پلی فرق چندانی با گیم پلی های قبلی Pes ندارد،اما در این نسخه به ریزه کاری ها پرداخته اند و این مساله باعث شده نسخه 2018 بازی Pes نقص های قبلی و پیش پا افتاده خود را تامین کرده و به بهبود آنها بپردازد.
نزدیک بودن طرز حرکات و رفتار های شخصیت ها به واقعیت همین اشخاص نیز از تغییرات این نسخه به شمار می آیند،مثلا وقتی که شما با رونالدو بازی می کنید متوجه این موضوع خواهید شد که سعی شده است که رفتار هایی مثل طرز دویدن،پاس دادن،شوت زدن،شادی های پس از گل و … به صورت دقیق از خود بازیکنان الگو برداری شود.
به این گونه می توان گفت همه بازیکنان منحصر به فرد هستند و حتی تیم ها نیز این تغییرات شامل شده اند و می توان در بازی شاهد الگو برداری دقیق تیم ها بر اساس واقعیت آنها شد.
این موضوع باعث می شود که کاربرها احساس نکنند که بازی یک نواخت است و با هر بار بازی کردن حس تازگی را از دست ندهند.

تقویت شدن هوش مصنوعی بازیکنان،دروازه بان و داور کمک کرده است که Pes 2018 از نسخه های قبلی خود تمایز پیدا کند.
مثلا بازیکن ها در حالت دفاع جا های خالی را پر می کنند و در حمله برای دریافت پاس به خوبی جای گیری می کنند و دیگر خبری از رفتار های ضعف آمیز از طرف هوش مصنوعی نخواهد بود به همین خاطر نمی شود به راحتی توپ را از حریف گرفت و یا به راحتی گل زد،که این باعث می شود که بازی خواهان کنترل بیشتری از جانب کاربر باشد و به صورت طبیعی تر به بازی بپردازد.
هوش مصنوعی داور نیز نسبت به نسخه های قبلی بهتر شده و رفتار های عجیب از طرف داور به گونه ای از بین رفته است.
پس از نسخه های قبلی Pro Evolution Soccer،کونامی در طراحی جدید ترین نسخه Pes به پیشرفتی بزرگ دست یافته و باری دیگر ثابت کرده است که می تواند خالقی پر قدرت باشد و در عرصه گیم های ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشد و در زمینه رقابت پا پس نکشد.
این نسخه در حالت آنلاین نیز قوی واقع شده و همچون نسخه های قبلی کاربر ها می توانند تحت عنوان مستر لیگ و Become a Legend به بازی آنلاین بپردازند،گرچه این قسمت ها تغییرات چندانی را شامل نشده است اما همچنان لذت بخش هستند.
قسمت های جدیدی نیز به عنوان رقابت های لیگ های قاره ها مانند لیگ آسیا و اروپا به دسترسی های آنلاین اضاف شده.
بخش جذاب دیگری که به حالت های آنلاین این بازی افزوده شده حالت Co-Op هست که در این حالت شما می توانید با چند نفر دیگر به صورت همزمان در یک تیم به بازی پرداخته و تجربه ای جدید و متنوعی را کسب کنید.

در جمع بندی کلی فرقی نمی کند که شما به صورت آنلاین Pes 2018 را بازی می کنید یا آفلاین این بازی به گونه ای طراحی شده است که تجربه ای سرگرم کننده را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
یکی از مشکلات این بازی لایسنس نشدن اسامی روی لباس و یا لباس هایی که در واقعیت متعلق به تیم مورد نظر نیست،در هر لیگ یا برخی از تیم های ملی آماتور این مشکلات به چشم می خورد و این موضوع تازه ای نیست،در نسخه های قبلی بازی نیر این ایراد ها وجود داشت و مثل اینکه امسال نیز کونامی  نسبت به این موضوع بی تفاوت عمل کرده و سعی نکرده که این ایراد نسبتا مهم را در نظر بگیرد و به بهبود آن بپردازد.
بسیاری از کاربرها نیز این عقیده را دارند که هوش مصنوعی گزارشگر بازی Pes مانند همه سری های قبلی بسیار محدود و ضعیف است،به صورتی که ممکن است یک جمله را به دفعات از گزارشگر بازی بشنویم و به محدود بودن دایره واژگان گزارشگر پی ببریم،به هر حال این امکان وجود دارد که طرفداران فوتبال برای گزارش بازی اهمیت زیادی قاعل باشند و این انتظار را داشته باشند که شاهد گزارشگری بهتر و هیجان انگیزی باشند.
تماشاچیان بازی نیز از الگو تشویق محدود و هم شکلی برخور دار هستند،همه ما می دانیم که روش تشویق کردن تماشاچیان مثلا در لیگ انگلیس در مقایسه با لیگ هایی مثل اسپانیا و ایتالیا دارای تفاوت های فراوانی است،اما اگر دقت کنید در بازی این تنوع و تفاوت به هیچ وجه وجود ندارد و این فاکتور نیز بی توجهی کمپانی کونامی را می رساند.
بی تفاوت بودن نسبت به ریزه کاری هایی از این قبیل باعث می شود کاربر ها هر سال با نسخه ای ناقص دست و پنجه نرم کنند و جالب است که کونامی سال هاست به این مشکلات توجهی ندارد و سعی نمی کند،خلق خود را کامل تر روانه بازار کند.
کونامی پیش از انتشار Pes 2018 گفته بود که در این نسخه به بهبود گرافیک تصویری بازی بیش از پیش خواهد پرداخت و اگر بی انصافی هم نکنیم این بازی از گرافیک چشم نوازی برخوردار است و به طراحی چهره نیز در این نسخه اهمیت قابل توجهی داده شده.
در کل دنیای بازی سازی در حال پیشرفت و ارائه نسلی جدید از بازی های ویدویی که نشان دهنده رسیدن به دانشی وسیع در این مبحث می باشد مشغول است.
کورس رقابت نیز بیش از پیش داغ بوده و کونامی نیز سعی کرده در این کورس باقی بماند و با پیش رفت بازی سازی در دنیا،کونامی نیز در راه پیشرفت قرار گرفته و نسخه Pes 2018 حاصل به کار گیری این پیش رفت ها می باشد.
با وجود مشکلاتی اندک می توان گفت این نسخه نسبت به سری های قبلی بهتر شده و به گونه ای بازگشت قدرت مندانه ای از کونامی در کورس بازی های شبیه ساز فوتبال است.کمک گرفته شده از زومجی.