افزایش FPS و تنظیمات گرافیکی بازی دوتا ۲

افزایش FPS و تنظیمات گرافیکی بازی دوتا ۲

FPS که مخفف عبارت Frame Rate Per Second هست ، یکی‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های هر گیمرِ حرفه ای‌ به حساب میاید !

این روز‌ها با پیشرفت تکنولوژی شاهد پیشرفت چشمگیری در صنعت بازی‌های ویدیوی هستیم ، چرا که با مقایسه کردن بازی‌های ۱ یا ۲ دهه ی قبل به وضوح می‌تونیم این پیشرفت رو احساس کنیم ، و همینطور رفته رفته این پیشرفت در کیفیت باعث افزایش حساسیت و طرفدار‌ها و بالتبع افزایش بازیکن‌ها در این زمینه شده.این موضوع به قدری فراگیر شده که امروزه شاهد برگزاری مسابقات جهانی این بازی‌ها با جایزه‌های بالغ بر ده ها میلیون دلار هستیم!

افزایش FPS دوتا2

اما با پیشرفت صنعت گمینگ و افزایش گرافیکِ این بازی‌ها نیازِ بازیکن‌ها به سیستم‌ها و سخت افزار‌های بهتر نیز روز به روز بیشتر می‌شه چرا که یکی‌ از مهم‌ترین تاثیرت سخت افزار یا به اصطلاح سیستم گمینگِ خوب افزایشِ FPS (فریم بر ثانیه) هست که در ادامه EZPing این موضوع رو به صورت تخصصی بررسی می‌کنه . با راهکار‌ های ما برای افزایش FPS دوتا 2 همراه باشید.

قبل از اینکه وارد بحث‌های تخصصی بشیم لازم هست که بگم دوستانی که علاقه‌ا‌ی به خوندنِ مطالب تخصصی راجع به این موضوع ندران و فقط میخوان مستقیم برن سراغ تنظیمات پیشنهادیِ ما می‌تونن به آخر همین پست مراجعه کنند. البته بعد از آن خوشحال می شویم که از قسمت گیفت کارت استیم والت فروشگاه نیز دیدن فرمایید.

توضیح مختصری راجع FPS و به تصویر کشیدن تاثیر این موضوع روی بازی ها :

Frame Rate Per Second که در زبان فارسی به معنی تعداد فریم‌ها (به عکس‌های پشت سر هم که با عوض شدن سریع باعث ایجاد انیمیشن یا تصویرِ متحرک میشن گفت می‌شه) در هر ثانیه هست که با بیشتر شدنش باعث روان تر شدن تصاویری که بیننده می‌بینه می‌شه لذا این موضوع بسیار در بحث گمینگ حائز اهمیت است، در GIF زیر سعی‌ کردیم تا این اختلاف رو تا حدی به تصویر بکشیم :

مقایسه FPS

همانطور که مشاهده می‌کنید هرچقدر که FPS بیشتری داشته باشید بازی و تصاویر متحرک روان تر و پشت سر هم و بدون قطعی و لگ به نمایش در می‌آیند،هرچند که این عدد هرچه بیشتر باشد بهتر است اما مقادیر استانداردی وجود دارد که بسته به بازی‌ها کافی به حساب میاد ، که ما برای Dota 2 این عدد را ۶۰ FPS در نظر میگیریم.

از تاثیر گذار‌ترین موارد بر FPS بازی‌ ها انتخاب تنظیمات گرافیکی بازی هست که برای افزایش کیفیت و گرافیکِ بازی هستند و با FPS رابطه ی عکس دارن ، در ادامه به توضیح و بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

۲ عکس زیر در شرایطِ کمترین کیفیت گرافیک ( = بیشترین حالت FPS ) و بیشترین کیفیت گرافیک ( = کمترین حالت FPS ) هستند :

تنظیمات گرافیکی dota 2

Anti-aliasing :

افزایش FPS دوتا 2

همون طور که در تصویر بالا می‌بینید ، این گزینه برای صاف بودن و وضوحِ لبه‌های ساختمان‌ ها استفاده می‌شه که با فعال کردن این گزینه میتونید شاهد لبه‌های صاف و واضح تری برای Building های بازی‌ باشید و با غیر فعال بودن این گزینه ساختمان‌ها دارای لبه‌ های تیز و ارّه مانند خواهند بود.

فعال کردن گزینهٔ Anti-aliasing حدوداً ۱۰ الی‌ ۱۳% روی افزایش FPS دوتا 2 تاثیر گذار است.

Specular and Light Blooms :

افزایش FPS دوتا 2 specular

گزینهٔ Specular مربوط به بهتر شدن واکنشِ اشیا به منبع‌ های نورِ بازی هست که باعث براق تر شدن و نورانی تر شدن اشیاِ بازی‌ می‌ شود.

Light Blooms که مکمل گزینهٔ Specular هست باعث بوجود آمدن هاله های نور برای بعضی‌ از ساختمان‌ها و اشیا می‌ شود.

آپشنِ Specular دارای تاثیرِ ۱۰%‌ ای و آپشن Light Blooms  دارای تاثیر ناچیزی بر روی FPS است.

High Quality Water :

افزایش FPS دوتا 2 Water Quality

این گزینه همانطور که از اسمش پیداس مربوط به کیفیت آب‌ های بازی است، گرافیکِ آب‌های بازی دوتا ۲ حتی اگه این گزینه رو خاموش کنیم هم قابل قبول به نظر میاد اما با روشن کردن این گزینه شاهد شفاف تر شدنِ آب می‌شویم که این موضوع خود نشان دهنده‌ کم عمق بودن رودخانه می‌باشد . با روشن بودن این گزینه همچنان رودخانه حالت آینه ای به خود می‌گیرد و بسیار زیباتر به نظر می‌رسد.

گرچه گزینهٔ ‌High Quality Water دارای تاثیر زیاده ۱۵%‌ ای بر روی FPS است اما این افت فریم تنها زمانی‌ اتفاق میفتد که دوربین در حال نشان دادن رودخانه باشد !

Atmospheric Fog :

افزایش FPS دوتا 2 fog

یک تغییرِ نامحسوس در محدوده‌هایی‌ که دید یا به اصطلاح Vision آنجا را ندارید ! از آنجایی که شما وقت زیادی را صرف دیدن جاهایی‌ که Vision آنرا ندارید نخواهید کرد و همچنین تفاوت بسیار ناچیزِ فعال و غیر فعال بودن این گزینه، توصیه میشود این آپشن را غیر فعال کنید.

آپشنِ Atmospheric Fog دارای تاثیر ۶-۷%‌ ای بر روی افزایش FPS دوتا 2 است .

Animate portrait :

این گزینه باعث متحرک شدن تصویر هیرو شماست که با غیر فعال کردن این آپشن این تصویر ثابت میشود.

تاثیر این آپشن بر روی FPS حدود ۵% می‌باشد.

Additive light pass :

additive Light Pass

این گزینه مربوط به تنظیمات افکت‌ های الکتریکی می‌باشد که در ۲ تصویرِ بالا تفاوت نشان داده شده است .با روشن کردن این گزینه افکت‌ های الکتریکی بازی روشن تر و به اصطلاح برقی تر نشان داده میشوند.

تاثیر این گزینه بر روی FPS با توجه به مقدار افکت‌های الکتریکی در حال نمایش در یک صحنه از ۰ تا ۱۰% متغیر است.

World lighting :

World Lighting

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید بعضی‌ از اشیا ‌درون بازی‌ دارای منبع نور از خودشان میباشند ، همانندِ تاور‌ها و یا بعضی‌ از اشیا که فعال کردن این آپشن باعث نورانی تر شدن و روشن شدنِ این اشیا و ساختمان‌ ها میشود .

تاثیر این گزینه نیز با توجه به اشیائ در حال نمایش در صفحه از ۵ تا ۱۵% متغیر است.

Ambient Occlusion :

Ambient Occlusion

این گزینه بر نحوه ی واکنش ساختمان‌ ها و اشیا نسبت به نور‌هایی‌ که به آنها تابیده میشود تاثیر گذار است و باعث نزدیک تر شدن نورپردازی به واقعیت میشود ، با فعال کردن این گزینه ساختمان‌ ها در محیط تاریک ، تاریک تر و در محیط روشن ، روشن تر بنظر میرسند.

این آپشن دارای تاثیر زیاده ۱۲ تا ۱۵ %‌ ای روی FPS می‌باشد.

Ambient creatures :

Ambient Creatures

این گزینه باعث اضافه شدن موجودات زنده به بازی میشود که این موجودات بر اساس منطقه‌های مختلف در بازی میتوانند ماهی‌ ، پروانه ، مار ، سنجاب و پرنده‌ ها باشند. این آپشن میتواند به واقعی‌ به نظر رسیدن بازی کمک کند در حالی‌ که بعضی‌ وقت‌ها ممکن است موجب حواس پرتیِ بازیکن شود.

این گزینه دارای افت فریم ۵%‌ ای می‌باشد.

Vsync :

Vsync مخفف عبارتِ Vertical synchronization می‌باشد که با فعال کردن این گزینه می‌توان از نمایش همهٔ فریم‌ها قبل از اینکه به فریم بعدی تغییر کنند اطمینان حاصل کنید ، این گزینه زمانی‌ مناسب است که شاهد پرش فریم در بازی هستید.

Game screen render quality :

مقیاسی برای افزایش یا کاهش کیفیت رندر کردن گرافیکِ بازی می‌باشد ،اگر بر روی کمترین مقدار که ۴۰% است تنظیم شود فریم‌های رندر شده همانند فریم‌های بازی که بر روی رزولوشنِ بسیار پایین باشند نمایش داده میشود و با افزایش آن شاهد واضح تر شدن جزئیات و زیاد شدن پیکسل‌های بکار رفته خواهیم بود.لازم به ذکر است که هرچه این مقدار کمتر باشد تصویر تار تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که منو ی کنترلِ هیرو و Minimap و Inventory که به اصطلاح به آنها HUD گفت میشود از کم و‌ زیاد شدن این مقدار تاثیری نمی‌پذیرند و همچنان واضح و مسلط به صفحه هستند.

از آنجایی که این یک آپشن قابل کم و‌ زیاد شدن است و تاثیر بسیار زیادی (بین ۲۰ تا ۵۰%) بر روی FPS دارد، می‌توان گفت تنظیم آن‌ دلخواه بوده و بسته به سلیقه کاربر تنظیم میشود. هرچند که پیشنهاد ما حداقل ۷۰% است.

Shadow Quality :

Shadow Quality

این گزینه مربوط به کیفیت سایه های بازی است. این سایه ها شامل سایهٔ ساختمان‌ها ، هیرو‌ها ، اشیا ، و یا حتی موجوداتِ بازی می‌باشد. این گزینه تاثیر بسیار زیادی بر روی ظاهر بازی دارد به گونه‌ای که اگر روی Low تنظیم شود شاهد ظاهری بی‌ مزه و اگر روی‌ High تنظیم شود شاهد ظاهری خیره کنند از محیط بازی خواهیم بود.

تاثیر این آپشن در حالت Low و Medium حدود ۵ تا ۸ % بوده، در حالی‌ که حالت‌ های High و Ultra بین ۱۵ تا ۲۰% بر روی FPS تاثیر گذار هستند.

Texture Quality :

Texture Quality

در تصاویر بالا شاهد اختلاف بین بافت‌های بازی می‌باشیم ، این تفاوت در بافت‌ها شامل دیوار‌ها ، اشیا ، ساختمان‌ها ، سطح زمین ، چمن ، گل‌ها،و … است که در حالت Low مقداری تار بنظر میرسند در حالی‌ که در حالت‌ High بسیار شفاف تر و زنده تر بنظر میرسند. پیشنهاد ما به شما انتخاب گزینهٔ ‌High می‌باشد.

تاثیر این آپشن بر روی FPS از حالت Low تا‌ High بین ۸ تا ۱۵% می‌باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری :

با فعال کردن و بالا بردن همهٔ تنظیمات، بازیِ دوتا 2 بسیار زیبا خواهد بود ، اما تفاوت حالت Low تا حالت‌ High این بازی چیزی حدود ۲۰۰% اختلافِ FPS می‌ باشد، که شما با توجه به سخت افزار و سلیقه خود و آموخته‌ هایی‌ که راجع به هر Option دارید میتوانید به FPS دلخواه خود دست پیدا کنید.

انتخاب بهترین تنظیماتِ گرافیک برای دوتا 2 :

اگر سیستم شما بر روی تنظیمات ‌High دارای ۶۰ FPS و یا بالاتر می‌باشد ، پیشنهاد ما همان تنظیماتِ ‌High است ، اما اگر زیر ۶۰ FPS می‌گیرید میتوانید به ترتیب از قدم های زیر برای کاهش کیفیت ظاهری و افزایش فریم اقدام کنید ، قدم‌ها به ترتیب کمترین تاثیر روی کیفیت تا بیشترین، چیده شده اند :

قدم اول (افزایش ۵ تا ۱۰%‌ ای FPS، تقریبا بدون کاهش گرافیک ) :

– گزینهٔ Atmospheric Fog را غیر فعال کنید.

– گزینهٔ World Lighting را غیر فعال کنید.

– گزینهٔ Ambient Creatures را غیر فعال کنید.

اگر پس از اعمال تنظیمات بالا باز هم FPS شما کمتر از ۶۰ بود یا از آن‌ ناراضی بودید سراغ قدم بعدی بروید.

قدم دوم (افزایش بسیار زیاد ۴۰ تا ۵۰%‌ ای FPS ، همراه با کاهش گرافیک تا حد متوسط ) :

علاوه بر انجام قدم اول :

– گزینهٔ Animate Portrait را غیر فعال کنید.

– گزینهٔ Ambient Occlusion را غیر فعال کنید.

– گزینهٔ Specular را غیر فعال کنید .

– گزینهٔ ‌High Quality Water را غیر فعال کنید.

افزایش FPS به دست آماده پس از این قدم زیاد است اما به قیمت کاهش گرافیکِ بازی ، هرچند که محیط بازی در این حالت نیز هنوز لذت بخش و زیباست .

قدم آخر :

اگر با انجام اقدامات بالا هنوز به افزایش FPS دوتا 2 نیاز دارید، میتوانید آپشن‌ های زیر را به این گونه تنظیم کنید :

– اول Shadow Quality را روی Medium قرار دهید ، به احتمال زیاد با این گزینه FPS شما به حالت دلخواه خواهد رسید.

– در صورت نیاز می توانید Game Render Quality را کاهش بدید تا جایی‌ که احساسِ رضایت می‌کنید.

با انجام این تغییرات ، FPS شما چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ % افزایش پیدا می‌کند، که همچنان هم بازی را زشت و بی‌ کیفیت نمیکند. کاهش گرافیک بیشتر از این مقادیر باعث به هم ریختگی و تار شدن بازی میشود و ممکن است ذوق بازیکن را نسبت به بازی از بین ببرد.

امیدواریم این آموزش به شما کمک کند تا لذت بیشتری از بازی‌های آنلاین ببرید و به راحتی‌ با سیستمِ خودتان به رقابت با سایر بازیکنان بپردازید.

فراموش نکنید که همیشه میتوانید به دوستان خود و کسانی‌ که از کمبودِ FPS رنج میبرند یا برای تنظیمات گرافیکی دوتا ۲ یا سایر بازی‌ها، سر در گم هستند کمک کنید ، فقط کافیست این پست افزایش FPS دوتا 2 یا وبسایت EZPing.ir را به آنها معرفی‌ کنید 😉

نظرات (20)

علیرضا

سیستم من نمیدونم چش شده تصاویر هیرو ها از دو طرف رفته توی همدیگه تعداد کیلا مشخص نیست اسکن و armor tower هم از بین رفته کسی میدونه چجوری میشه فیکسش کرد؟

Alireza

از کجا باید تمامی این ها را کم یا غیر فعال کنم ؟

aryan

سلام من رمم ۱۰ گیگ هست و cpu هم تازه گرفتم و قوی هست و با سرعت ۳.۲ و گرافیک1 گیگ gt210 دارم و هارد ۵۰۰ گیگ . من موقعی که بازی باز میکنم خیلی بازی دیر میاد و داخل بازی هم که میرم ۳۰ تا ۴۵ fps میده و رو کم ترین گرافیک هم گذاشتم. بعضی جا ها که شلوغ هم میشه fps میاد رو ۱۱ الی ۱۵ من نمی‌دونم باید چیکار کنم به نظر شما مشکل از چی هست؟

حسین

سلام من یه مشکل بزرگ دارم. نمیدونم چرا وقتی دارم دوتا بازی میکنم بازی بصورت مکرر کرش میشه ینی صفحه میره ولی صدای بازی میاد. گرافیک سیستمم اپدیت هستش. همه کاری کردم ولی باز هم این مشکل برا من پیش میاد. ممنون میشم راهنمایی کنید

hadi

سلام خسته نباشی . من یه مشکلی تو بازی دارم . بازی روون روونه ولی یهو اف پی اس میاد رو 10 یهو دوباره روون میشه . مشکل رمم ندارم

مهدی

سلام من تو بازی COD 2019 قسمت داستانی دچار گیر و لگ میشم،سیستمم هم مناسبه ولی علت و نمیدونم،هم با Vsynce خاموش امتحان کردم هم با روشن،حتی رفرش ریت رو هم روی ۶۰ قفل کردم ولی نشد بازم و یه دفعه گیر میکنه و fps میاد رو ۳ و ۴ بعد باز میره رو ۶۰،ضمنا از کارت گرافیکم ۹۸ درصد کار میکشه،همه درایور ها آپدیته،دایرکس هم آخرین نسخه هستش
i5 9600k
MB:Z370 ASUS
16G Ram
VGA:2060 Super

سامان

سلام من تنظیمات تصویر رو دسکاری کردم دیگ صفحه بازی بالا نمیاد رزولوشن بهم ریخته با تی وی هم امتحان کردم نشد
راهی هست از بیرون محیط بازی تنظیمات و ریست کرد یا به حالت دیفالت در اورد؟؟

    سلام،
    بله وارد Library استیم شوید روی دوتا 2 کلیک راست کنید و Properties رو انتخاب کنید. سپس بر روی Set Launch Options کلیک کنید و عبارت -autoconfig را بنویسید و ذخیره کنید. دقت کنید علامت خط فاصله قبل از autoconfig باشد.

بهزاد

با سلام من گرافیکم ۲ گیگ مدل HD 6450 و رمم ۴ هستش با CPU دو هسته ای E8400 میخواستم بدونم برای افزایش فریم به نظرتون کدام یکی رو ارتقا بدم الان حدود 40 الی 50 فریم میده البته تو درگیری ها میاد روی 20 میخواستم یه چهار هسته ای cpu q9500 بندازم رو سیستم به نظرتون تاثیری خواهد داشت خیلی ممنون میشم جوابمو بدیدن بدجوری درگیرشم ؟؟

سیاوش

سلام.من تا وارد بازی میشم بعد ۵ ثانیه منو از بازی میندازه بیرون و فرصت تغییر کیفیت رو از داخل بازی پیدا نمیکنم. راهی هست که از بیرون بازی یا استیم کیفیت رو کم کرد؟؟

    سلام، بله در قسمت Library بر روی بازی مورد نظر کلیک راست کنید سپس دکمه Properties را بزنید. در فیلد Launch Options عبارت -AUTOCONFIG را تایپ و ذخیره کنید. ( دقت کنید خط فاصله یا همان دش اول عبارت می باشد )

مهران

سلام من سیستمم 10 برابر سیستم مورد نیاز dota ولی با کمترین گرافیک dota بازم fps من زیر 40 مشکل چیه

Ali

سلام داداش مشکل من مختص به یک بازیه که میخوام ازش گیم پلی بگیرم چند نرم افزار رو امتحان کردم ولی نشد میخوام از بازی zula گیم پلی بگیرم با نرم افزار های خوب هم امتحان کردم مثل bandicam اونوقت نمیدونم باید رو چه فریم یا کیفیت یا تنظیماتی بزارم اگه نرم افزار بهتری میشناسید بگید و طرز تنظیمش رو بهم بگید یا تنظیم همین bandicam رو بگید. راستی مشکلم جوریه که گیم پلی بازی تیکه تیکه میشه سرعت و کیفیتش کمه سیستم منم رم4 cpu core dual 1.8gh و گرافیک 2 لطفا کمک کنید مهمه

برا من عکسا همش مثل هم بود 😐 فکر کنم ب خاطر مانیتوره. من سیستمم خوبه ولی مانیتورم داغونه :(‌ مانیتورام اینقد گرونه نمیشه خرید دگ

گیمر

دوست عزیز وقتی مطلبی به مفیدی و کاربردی میزارید . لطفا جای از مطب بزارید که دوستانی که این رو می خونند تو گوگل به شما امتیاز بدهند . من شخصا از این موضوع ناراحت شدم . حق دست رنجت رو نگرفتی . موفق باشید

K1

سلام من نزديک به 100matchدوتا بازى کردم و فريم حدود 30.40بود ولى ازار دهنده نبود ولى يه کم کيفيت بازى کم بود از وقتى تنظيمات شما رو انجام دادم فريم بازى خيلى خوب شده و ميتونم بهتر بازى کنم واقعا ممنون

سروش

سلام درود من سیستمم رو تنظیمات high fps 120 میداد الان نمیدونم چرا دیگه ثابت رو 60 مونده نظری ندارید?

    محمد

    با سلام سیستم شما اگر در قدیم فریم خوبی میداده اما الان فریمتون بده حتما مشکلش اینه که سیستم شما ضعیف شده ضعیف شدن سیستم دو علت داره(زیاد استفاده کردن از آن-قدیمی شدن سیستم منظور از قدیمی شدن سیستم این است که شما مثلا سال 2014 خریدید و الان سال 2018 است و سیستم دیگر کارایی قدیم را ندارد.مشکلی بازم بود بفرمایید

    سلام،
    وارد Option شوید و در تب Video ، قسمت Maximum frames per second allowed رو بررسی کنید.